کد خبر: ۹۲۹۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
وزیر خارجه قطر پنجشنبه با وزیر خارجه ایران مذاکره کرد

پیشرفت مذاکرات آتش بس در غزه | قطر خواستار تجدیدنظر ایران در حمله به اسرائیل شد

وزارت خارجه قطر پنجشنبه شب از گفت وگوی تلفنی وزیر خارجه این کشور با علی باقری کنی سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات منطقه خبر داد. به ادعای برخی رسان ها، به نظر می‌رسد این تماس تلفنی موثر بوده است؛ زیرا مقامات یکی از کشور‌های میانجی دریافتند که حزب‌الله فعلا هر اقدامی در راستای تصمیم قبلی خود مبنی بر حمله به اسرائیل را متوقف کرده است.
پیشرفت مذاکرات آتش بس در غزه | قطر خواستار تجدیدنظر ایران در حمله به اسرائیل شد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، وزارت خارجه قطر اعلام کرد که شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور تلفنی با باقری کنی سرپرست وزارت خارجه ایران گفت وگو کرده است.

بر اساس این گزارش، دو طرف درباره روابط بین دو کشور و راه‌های تقویت و توسعه آن با یکدیگر گفت وگو کرده‌اند.

وزارت خارجه قطر افزوده است: آل ثانی و باقری کنی در این تماس آخرین تحولات نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین و تلاش‌های میانجیگری مشترک برای پایان دادن به جنگ در منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش ایرنا، دو طرف در این رایزنی تلفنی ضمن تاکید بر لزوم مقابله با تنش‌های جاری در خاورمیانه بر ضرورت برقراری آرامش و کاهش تنش‌ها در منطقه تصریح کردند.

قطر با توجه به پیشرفت مذاکرات صلح، خواستار تجدیدنظر ایران در حمله به اسرائیل شده است

همچنین خبرگزاری «وای‌نت» اسرائیل می‌نویسد پس از مذاکرات روز پنج‌شنبه برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها که به میزبانی دوحه برگزار شد، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر با مقامات تهران گفتگو کرده و آن‌ها را در جریان آخرین پیشرفت‌های روی داده در این مذاکرات گذاشته است.

این خبرگزاری سپس به نقل از یک منبع بلندپایه از یکی از «کشور‌های میانجی» در این مذاکرات (قطر، مصر و ایالات متحده) ادعا کرد که نخست‌وزیر قطر در جریان این گفتگو، خطاب به مقامات ایرانی گفته است: «شما باید بطور کامل به ارزیابی این موضوع بپردازید که آیا درست زمانی که پیشرفت‌هایی در مذاکرات بوجود آمده، حمله به اسرائیل به صلاح شما یا حزب‌الله است یا خیر».

به گفته این خبرگزاری، به نظر می‌رسد این تماس تلفنی موثر بوده است؛ زیرا مقامات یکی از کشور‌های میانجی دریافتند که حزب‌الله فعلا هر اقدامی در راستای تصمیم قبلی خود مبنی بر حمله به اسرائیل را متوقف کرده است.

به نوشته «وای‌نت» تیم اسرائیل نیز پیشنهاد نخست‌وزیر قطر برای ماندن در دوحه برای ادامه مذاکرات در روز جمعه را با وجود نگرانی‌های امنیتی درباره ماندن در پایتخت قطر پذیرفته است که نشانه دیگری از پیشرفت مذاکرات است.

واشنگتن پست نیز به نقل از یک منبع ناشناس و دارای روابط نزدیک با حزب‌الله نوشت که این گروه شبه‌نظامی، در جریان برگزاری مذاکرات قطر، برای انتقام ترور فواد شکر از فرماندهان ارشدش توسط اسرائیل، دست به تلافی نمی‌زند.

این منبع گفت: «حزب‌الله عملیات تلافی‌جویانه خود را در جریان مذاکرات قطر آغاز نخواهد کرد، زیرا نمی‌خواهد به عنوان مانعی در راه مذاکرات یا توافق احتمالی شناخته شود. آن‌ها می‌توانند برای انتقام منتظر بمانند. انتقام گرفتن یک کار فوری نیست و محدودیت زمانی دارد.»

به نوشته یورونیوز؛ با این وجود مذاکرات دوحه مانع از تداوم درگیری‌های مرزی میان اسرائیل و حزب‌الله نشده است. زیرا ارتش اسرائیل اعلام کرد طی شبانه‌روز گذشته، جنگنده‌های اسرائیلی ساختمان‌های مورد استفاده حزب‌الله در جنوب لبنان در «کفرکله» را هدف قرار دادند.

فرماندهی جبهه داخلی ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که در پی شناسایی یک هدف هوایی مشکوک در بلندی‌های جولان، آژیر‌های حمله هوایی در چند شهر این منطقه به صدا درآمده‌اند.

با این وجود میانجی‌های قطری، مصری و آمریکایی همچنان متعهد به ادامه تلاش‌های خود برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه هستند.

در این گفتگو‌ها ویلیام برنز، رئیس سیا همچنین رؤسای سرویس‌های اطلاعاتی خارجی (موساد) و داخلی (شین بث) اسرائیل حضور دارند.

سفر وزرای خارجه فرانسه و بریتانیا به خاورمیانه

همزمان با مذاکرات دوحه، وزرای خارجه دو کشور اروپایی فراسنه و بریتانیا نیز با هدف کاهش تنش و برقراری آتش‌بس به اسرائیل همچنین به سرزمین‌های فلسطینی سفر خواهند کرد.

این خبر از سوی وزیرخارجه بریتانیا اعلام شد. دیوید لامی در بیانیه‌ای گفت: «اکنون لحظه‌ای خطرناک برای خاورمیانه است. خطر اینکه اوضاع از کنترل خارج شود، رو به افزایش است و حمله ایران پیامد‌های فاجعه‌باری در منطقه خواهد داشت.»

«خط قرمزهای» حزب لیکود

روز پنج‌شنبه و همزمان با این مذاکرات، ۱۰ تن از اعضای تندروی حزب «لیکود» اسرائیل شامل یک وزیر و ۹ قانونگذار، نامه‌ای خطاب به بنیامین نتانیاهو نوشتند و در آن چهار موضوع را که برایشان «خط قرمز» محسوب می‌شود و نباید در جریان مذاکرات روی آن‌ها سازش شود، مشخص کردند.

به نوشته تایمز اسرائیل این چهار «خط قرمز» عبارتند از:

اول، سربازان اسرائیل باید بطور فیزیکی در کریدور «فیلادلفی» و گذرگاه «رفح» همچنین در کریدور «نتزاریم» که نوار غزه را به دو قسمت تقسیم می‌کند، باقی بمانند و با ابزار‌های تکنولوژیکی یا نیرو‌های غیراسرائیلی جایگزین نشوند.

دوم، «دشمن» اجازه ندارد به شمال غزه بازگردد، حتی اگر عوامل گروه‌های تروریستی ظاهری غیرنظامی داشته باشند.

سوم، هر معامله‌ای که انجام شود، باید «همه گروگان‌ها» بازگردانده شوند.

چهارم، هر نوع پیشنهادی برای خرج نیرو‌های اسرائیل از مناطق مرزی با لبنان باید «بطور کامل رد شود».

واکنش‌ها به حمله مرگبار شهرک‌نشینان اسرائیلی به روستای «جیت»

ده‌ها شهرک‌نشین افراطی و نقابدار عصر پنج‌شنبه به روستای «جیت» در شمال کرانه باختری حمله کردند که به گفته وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین منجر به کشته شدن یک جوان ۲۳ ساله محلی توسط «گلوله‌های شهرک‌نشینان» همچنین شماری زخمی شده است. با این وجود منابع امنیتی اسرائیل می‌گویند مشخص نیست چه کسی به او شلیک کرده است.

در جریان این حمله، شورشیان دست‌کم چهار خانه و ۶ خودروی ساکنان این روستا را آتش زدند و ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که موفق به دستگیری یک مظنون در ارتباط با این حمله شده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل خشونت‌های مرگبار شهرک‌نشینان در «جیت» را محکوم کرد و آن را «شورش افراطی‌ها و حمله آن‌ها به افراد بی‌گناه... آنهم در حالی که سربازانمان در جبهه‌های مختلف برای دفاع از اسرائیل می‌جنگند» خواند.

در حالی که اسرائیل هزاران کودک و زن بی گناه را در غزه کشته است، او در پیام‌هایی در شبکه ایکس به زبان‌های عربی و انگلیسی نوشت: «من قاطعانه هر نوع خشونتی را محکوم و حمایت کامل خود را از ارتش اسرائیل، شین بت و پلیس اسرائیل اعلام می‌کنم تا نقش خود را ایفا و بشدت با موضوع برخورد کنند. شورش افراطی‌ها بر خلاف تمام دستورات اخلاقی است.»!

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل نیز حمله شهرک‌نشینان یهودی به روستای فلسطینی «جیت» در کرانه باختری را «به شدت» محکوم کرد.

در مقابل، ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی اسرائیل به انتقاد از هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر دفاع پرداخت و آن‌ها را در خشونت‌های روی داده در «جیت» مقصر دانست.

او که رئیس حزب ملی‌گرای افراطی «اوتزما یهودیت» نیز هست، در بیانیه‌ای گفت: « به رئیس ستاد ارتش گفتم که حمایت نکردن از سربازان در تیراندازی به تروریست‌هایی که سنگ پرتاب می‌کنند، منجر به حوادثی مانند امشب می‌شود.»

او بدون اینکه تندروهای اسرائیلی را محکوم کند نیز افزود: «اجرای شخصی قانون ممنوع است. این ارتش اسرائیل است که باید با ترور و تروریست‌های جیت مقابله کند. زمان آن فرا رسیده است که وزیر دفاع این کار را انجام دهد.»

بیانیه کاخ سفید درباره خشونت‌ها در روستای «جیت»

کاخ سفید نیز حملات شهرک نشینان اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن را محکوم کرد و از مقامات اسرائیلی به دلیل عدم مداخله به موقع برای جلوگیری از وقوع خشونت علیه فلسطینیان انتقاد کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی در بیانیه‌ای به تایمز اسرائیل گفت: «حملات خشونت‌بارشهرک نشینان علیه غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری غیرقابل قبول است و باید متوقف شود. مقامات اسرائیل باید تدابیری اتخاذ کنند تا از همه جوامع در برابر چنین آسیب‌هایی محافظت شود. این تدابیر، شامل مداخله برای توقف چنین خشونت‌هایی و محاکمه همه عاملان آن نیز می‌شود.»

واکنش ترامپ به مذاکرات صلح دوحه

همزمان با مذاکرات صلح دوحه، دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی آمریکا، از اسرائیل خواست «بسرعت کار را در غزه تمام کند».

او که در نشستی درباره مقابله با یهودستیزی در نیوجرسی سخن می‌گفت، از جو بایدن و رقیب دموکراتش کامالا هریس، برای اینکه ماههاست فقط درباره برقراری آتش‌بس در غزه صحبت می‌کنند، انتقاد کرد و افزود که به نخست‌وزیر نتانیاهو گفته است «کشتار باید متوقف شود» بنابراین بسرعت حماس را شکست دهد.

او گفت: «هریس تنها کاری که کرده، بستن دست‌های اسرائیل بوده و همزمان خواستار آتش‌بس شده است؛ او با این کار به حماس زمان لازم را برای سازماندهی خود برای انجام حمله‌ای دیگر شبیه ۷ اکتبر را داده است. من حمایتی را که اسرائیل برای پیروزی به آن نیاز دارد، ارائه می‌کنم؛ اما می‌خواهم که سریعاً پیروز شوند».

ترامپ همچنین ادعا کرد که اگر کامالا هریس پیروز شود، «چپ افراطی و هواداران حماس تنها در خیابان‌های ما هرج و مرج ایجاد نمی‌کنند، بلکه سیاست خارجی آمریکا را در کاخ سفید در دست خواهند گرفت و اسرائیل از بین خواهد رفت».

او معترضان طرفداران فلسطین و منتقد اسرائیل را «اراذل و اوباش طرفدار حماس» و «هواداران جهاد» توصیف و تهدید کرد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، آن‌ها را دستگیر و از آمریکا اخراج خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین